Fiksut päivät venemessuille
Blogi 25.01.2019
Kaikilla venenäyttelyillä on omat erityispiirteensä. Düsseldorfin BOOTissa niistä ensimmäinen on ilmeinen. Näyttely on Euroopan suurin ja sijaitsee maanosan keskellä, joten sinne voi ja kannattaa tuoda enemmän veneitä useammilta valmistajilta kuin mihinkään muualle.
Sama koskee jossain määrin messuyleisöä. Käytävillä kuulee monia muitakin kuin eurooppalaisia kieliä. Vaikeammin arvioitava on kävijöiden “sosiaalinen hajonta”, mutta päältä katsoen sekin on laajaa, jetsetin ja tyylikkäiden pukuhenkilöiden kautta aivan arkiseen fleecekansaan.
Niinpä kauppaa tehdään kalliista superjahdeista tarjouslenkkareihin asti. Myyjien kommenttien perusteella tänä vuonna vilkkaammin kuin kuin vähään aikaan. Ihan jokaisen suomalaisveistämön kanssa en ennättänyt jutella, mutta niistä kenet tapasin, jokainen kertoi useammasta toteutuneesta kaupasta.
Toivottavasti sama vire säilyy Helsingin messuille asti. Toivottavasti sinne leviää myös se vaikeammin havaittava BOOTin erikoispiirre. Sen huomaa katsellessa messuilta poistuvaa yleisöä: melkein jokaisella on jonkinlainen ostoskassi matkassaan.
Varusteiden, vaatteiden ja muiden tavaroiden valmistajat ja maahantuojat panostavat siihen, että BOOTissa on aina paljon messutarjouksia. Kyltit huutavat alennuksia 20-, 30-, 50-prosenttiin ja ylikin. Viimevuotista tavaraa halvalla!
Suomessa minulle on kerrottu ongelmaksi se, että liian rajut messutarjoukset Helsingissä leikkaavat veneliikkeiden myyntiä maakunnissa. Kun Saksassa olen ihmetellyt asiaa, he kertovat ratkaisseensa asian seuraavasti.
Valmistajat ja maahantuojat keräävät järjestelmällisesti jälleenmyyjiltä ylivuotiset tuotteet messujen halpakoreihin. Uutuuksista ei näyttelyssä alennuksia jaeta, päinvastoin: ne esitellään hinnoilla, joita varsinaiset jälleenmyyjät pystyvät puodeissaan pudottamaan houkuttavammiksi. Voittajiksi pääsevät siis sekä tukkurit että jakelijat, joiden hyllyt saadaan päivitettyä uusimpiin ja kannattavimpiin mallistoihin.
Oma tapani venetarvikkeiden hankinnoissa on yleensä sellainen, että mitä kalliimmasta tuotteesta on kyse, sitä pidemmälle lykkään sen uusimista. Usein siihen saakka, kunnes vanha tosiaan menee rikki. Sitten onkin niin kiire, ettei mitään tarjouksia kerkiä etsiä tai odotella. Asiakkaaksi pitää rynnätä lähimpään löytyvään liikkeeseen. En jouda enää etsiä parasta palvelua tai tuttua ja turvallista kauppiasta.
Sopuhintaisten tarjoustuotteiden varmuusvarasto veneessä sen sijaan lisäisi ainakin mielenrauhaa ja parantaisi taloudenpitoa. Ehkä myös turvallisuutta.
Jos siis alennusten ketju toimisi kuin Saksassa, siitä hyötyisivät valmistajat, maahantuojat, jälleenmyyjät, veneilijät ja messujen tunnelmakin. Äkkiä laskien kyseessä olisi siis win-win-win-win-win-tilanne. Sitä kai voisi pitää aika hyvänä saavutuksena?
Helsingin messuihin on vielä pari viikkoa aikaa. Siinä ennättäisi jo jonkinlaisen rallin keräilyrekoilla ajella.