Paljonko katsojia?
Blogi 20.02.2019
Luulisin tuon olevan ensimmäisiä kysymyksiä, kun yrityksiltä tullaan pyytämään sponsorisopimuksia (saako olla kuppi kahvia, se on tietysti ihan ensimmäinen).
Luulen, en tiedä, sillä en ole koskaan päässyt rahaa jakavan henkilön asemaan. Pyytämään taas en ole kehdannut ryhtyä. Maallikkona pidän kuitenkin katsojamäärää itsestään selvänä kriteerinä, vaikkei se varmasti ainoa ole. Niinpä suurimmilla yleisömäärillä varmaankin vedetään myös suurimmat sponsorirahat.
Ja jääkiekkohan meillä se ylivoimainen ykkönen on. Liiga.fi -sivuston mukaan viimeisimmällä kokonaisella runkosarjalla 2017-18 oli kaikki joukkueet mukaan laskien noin 3 830 000 katsojaa. Play Offseista vielä 520 000 päälle, niin summa on huimat 4,35 miljoonaa. Ei ihme, että pienimmilläkin liigajoukkueilla on paidat niin täynnä firmalogoja, että niistä on jo vaikea saada selvää.
Ja ovathan Leijonat yksi maailman kärkijoukkueista. Näkyvyyttä riittää sielläkin, kevään 2018 MM-kisat Tanskassa laskevat saaneensa kahdessa viikossa jopa 1,2 miljardia tv-katselukertaa maailmanlaajuisesti: joukkuekohtaista lukemaa en löytänyt.
Ari Huusela (c) Timo Hämäläinen
Komeat luvut hämmentävät purjehduksen ystävää ja saavat vähän kateeksikin. Erityisesti juuri nyt, kun menossa on suomalaisittain ja pohjoismaalaisittain aivan poikkeuksellinen projekti. Ari Huuselan IMOCA60 -vene Ariel II valmistautuu edelleen ilman pääsponsoria vuoden 2020 Vendée Globeen.
Vaikka meillä purjehdus on vielä pienen yleisön laji, maailmalla on toisin. Jo takana on Huuselan ensimmäinen etappi, Route du Rhum. Lähtökaupunki Saint-Malo arvioi kisaturisteja käyneen paikalla yli 2 000 000, starttia seurasi saman verran televisiosta pelkästään ranskalaisia. Kisan appi ladattiin 240 000 kertaa, matkan aikaisia videoita veneistä katsottiin yli 175 000 tuntia.
Seuraava kisa on kaksinpurjehdus Ranskasta Brasiliaan, Transat Jacques Vabre ensi lokakuussa. Le Havre on suurempi lähtöpaikka, joten edellä mainittujen lukujen odotetaan kaksinkertaistuvan (Ranskan TV2 tulee lähettämään kisasta 33 tuntia materiaalia).
Edellisen Vendéen katsojamääräksi satamassa – lähtö ja maali yhteensä – laskettiin 3 000 000 henkeä. Eri medioissa julkaistiin kisoista yhteensä yli 45 000 raporttia, tapahtumaan oli virallisesti akkreditoitu yli 2 000 journalistia. Televisiolähetyksiä tehtiin 190 maahan yhteensä yli 1 200 tunnin verran; pelkästään lähtöä oli seuraamassa 33 maan TV-yhtiöitä.
Facebookiin, Twitteriin ja Instagramiin rekisteröityi noi 350 000 seuraajaa, FB-videoita ladattiin 41 miljoonaa kertaa – kun mukaan lasketaan kisaajien ja järjestäjien nettiin tekemät videot, niitä katsottiin yli 70 miljoonaa kertaa.
Kokonaan oma lukunsa ovat ne innokkaat, jotka osallistuivat purjehdukseen virtuaalisesti, oikeiden kisaveneiden rinnalla ja tosiaikaisesti. Tätäkin joukkoa oli 456 000, joista loppuun asti kahden ja puolen kuukauden urakan sinnitteli yli puolet.
Ei siis oikeastaan hullumpia lukuja. Kolmen vuoden projektissa Huuselan vene tavoittaa enemmän katsojia kuin yksikään jääkiekon liigajoukkue ja lähestyy maajoukkueen lukemia. Se on tietysti ihan totta, että lätkäyleisö on nimenomaan Suomessa, purjehduksen katsojat ja seuraajat puolestaan muilla mailla vierahilla. Onko se hyvä vai huono asia, riippunee yrityksen markkinoista.
Huomautan kuitenkin, että IMOCA-veneen purjeeseen saa vähän hemmetin paljon suuremman logon kuin pelipaitaan – ja taitaa joukkueen budjetti silti olla pienempi.