Yritysesittely: Nextfour Group Oy – Kotimaista huippuelektroniikkaa

Ajankohtaista

Turkulainen Nextfour on ainoa navigointijärjestelmiä veneisiin valmistava yritys Suomessa. Johtoajatuksena oli alusta alkaen luoda järjestelmä, jolla voi hallita sekä navigoinnin että veneen muita toimintoja yhden laitteen kautta.

Nextfour Group Oy:n Q-infotainment

Nextfour perustettiin vuonna 2007 ja nykyään sen osaamiskenttä sekä ohjelmisto-, elektroniikka- että mekaniikkasuunnittelun puolella on vakuuttava. Kyseessä on palveluyritys, joka tekee yhteistyötä asiakkaidensa kanssa, hoitaa tarvittaessa tuotteiden jokaisen tuotantovaiheen kehittämisestä, prototyypeistä, muotoilusta alkaen aina käyttöönottoon ja ylläpitoon. Kaikki hoituu saman katon alta.

Nextfour Group Oy Öhman ja Gustafsson

Yritys työllistää nyt viitisenkymmentä henkilöä, joista noin 15 toimii marine-puolella. Omistajat toimivat itse aktiivisesti yrityksessä. Toimitusjohtajana toimii Niklas Öhman ja talossa kaksi vuotta työskennellyt, venepuolelta tuttu Patrik Gustafsson on venejärjestelmäpuolen tuote- ja myyntipäällikkö.

Ainoa Suomessa

– Navigointipuoli lähti käyntiin yhteydestä Inhan Tehtaiden toimitusjohtaja Juha Lehtolaan, tuotekehitysjohtaja Anders Kurténiin sekä IT-johtaja Tomi Juholaan, Niklas Öhman kertoo. He olivat jo pitempään keskenään ihmetelleet, miksi navigointi- ja hallintalaitteiden pitää olla erillisiä yksiköitä, joita ripotellaan pitkin ohjaamoa. Miksei niitä voisi yhdistää yhdeksi laitteeksi, kuten autoteollisuudessa jo oli tehty.

Buster-miehet olivat jo puhuneet tästä joidenkin suurten plotterivalmistajien kanssa, mutta vastakaikua ei ollut syntynyt, Niklas jatkaa. Teimme heidän kanssaan herrasmiessopimuksen siitä, että lähdemme kehittämään sellaista integroitua järjestelmää, jota he kaipasivat. Mikäli projekti onnistuu, he ovat siinä mukana ja sitoutuvat kahden vuoden toimituksiin. Ellei, Nextfour kantaisi itse epäonnistumisen riskin.

Talven aikana ensimmäistä Q-järjestelmää kehitettiin ja sitä testattiin Bustereissa kesällä 2015. – Se oli ensimmäinen prototyyppi, jossa oli vielä painonappeja, Niklas kertoo. Käyttäjätestien perusteella luovuimme niistä. Siihen asti visusti salassa kehitetty Buster Q esiteltiin Nauvossa 2016 Finnboat Floating Shown yhteydessä.

Nextfour tekee siis tuotekehitystä muille tahoille, kuten lääketieteen alalla Merivaara-konsernille toteutetun leikkaussalien ohjausjärjestelmän ja LM Dentalille hammashoitovälineiden RFID-seurantalaitteen. Wallas-Marinille kehitettiin muunneltava alusta, jonka ansiosta yritys pystyy käyttämään samaa elektroniikkaa ja ohjelmistoa useissa eri lämmittimissä.

Navigointijärjestelmä päätuote

Marine-puoli on Niklas Öhmanin mukaan Nextfourin merkittävin osa ja se tuo liikevaihdosta suurimman kakun. – Näin on luonnollisesti siksi, että navigointijärjestelmässä myynti muodostuu sekä suunnittelu-, ohjelmointi- että muotoilutyöstä, mutta sen lisäksi myös järjestelmän valmistuksesta. Koko yrityksen liikevaihto oli viime vuonna noin 7 miljoonaa euroa, josta venepuoli vastasi noin neljästä miljoonasta. Tänä vuonna odotamme sen liikevaihdon kasvavan reiluun viiteen miljoonaan euroon. Komponenttien saatavuus oli kesällä heikko, mutta odotamme toimitusten vähitellen normalisoituvan syksyn aikana.

Navigointijärjestelmän Q Experience avulla voi hallita koko venettä yhden laitejärjestelmän kautta. Siihen kuuluu älynäyttö Q Paneeli, jossa on merikartat, mutta josta myös saa käyttöönsä esimerkiksi moottorin ja veneen tiedot, sääpalvelun, ohjeet ja manuaalit. Q Switch on digitaalinen katkaisija, jonka kautta veneen laitteet kuten valot ja tuulettimet ynnä muut kytkeytyvät Paneeliin. Uusitulla Q2 Kaukosäätimellä voidaan Q Panelin toimintoja käyttää vaikka laiturilta tai veneen kannelta.

The Q Display 2 Series –tuoteperheeseen kuuluu kolme eri plotterikokoa, joista 10 ja 16 tuuman näytöt ovat tuttuja entuudestaan. Viime vuonna kehitetty toinen sukupolvi toi valikoimaan myös kymmentuumaisesta laajennetun tuplasti suuremman älynäytön. Näytöt ovat teräväpiirtoisia ja käytettävyydeltään entistä parempia. Näytön voi jakaa moneen osaan ja uusia järjestelmään sisällytettyjä ominaisuuksia on esimerkiksi Boat Guard –toiminto eli varashälytin. Se valvoo ilmaisen Q-mobiilisovelluksen kautta veneen turvallisuutta ja hälyttää älypuhelimeen mikäli veneeseen murtaudutaan tai se on täyttymässä vedellä. Veneen akku- ja polttoainetasojakin voi tarkastella, kuten myös sen sijaintitietoja. Lämmityksen voi myös kytkeä päälle etäyhteydellä. – Järjestelmä on on-line koko ajan ja se voidaan näin myös automaattisesti päivittää ilman että veneen omistajan tarvitsee tehdä mitään muuta kuin hyväksyä se, Niklas Öhman toteaa.

Q-sovellus

– Q Experiencea on myös kutsuttu infotainment-järjestelmäksi, kertoo vuorostaan myyntipäällikkö Patrik Gustafsson. Plotteriominaisuuksien lisäksi se toimii veneen viihdekeskuksena, siinä on sisäänrakennettu radiovastaanotin, vahvistin ja bluetooth esimerkiksi musiikin striimausta varten.

Esi- ja jälkiasennus

Nextfourin ensimmäinen ja nytkin suurin asiakas on Inhan Tehtaat, jonka veneillä on suuri markkinaosuus Pohjoismaissa. Mutta Q Experience –järjestelmän on valinnut myös norjalainen Askeladden. Sitä käytetään myös Grand RIB –veneissä ja Patrikin mukaan sähköveneet ovat uusi, mielenkiintoinen kohderyhmä. Omalla sovelluksella Q:lla voitaisiin ohjata ja seurata kaikkia niiden toimintoja.

Skipperin vuokraveneisiin on asennettu Q Experience –järjestelmät, jotka helpottavat veneiden käyttöä ja navigointia, Patrik Gustafsson kertoo. Niihin kehitimme sovelluksen, joka ilmoittaa kuljettajalle milloin ollaan alueella jossa on nopeusrajoitus tai aallonmuodostamiskielto. Näin kipparin on helppo säätää veneen kulkunopeus sopivaksi. Vuokranantajalle välittyy myös tieto siitä, missä vene liikkuu ja esimerkiksi mikä sen polttoainetilanne on.

Navigointijärjestelmää on tähän asti myyty pääasiassa venevalmistajille, mutta nyt veneenomistajat voivat hankkia sen myös jälkiasennusta varten. – Q2 on helpompi asentaa ja moni jolla on Q1 järjestelmä haluaa vaihtaa siihen, Gustafsson sanoo. Olemme jo tehneet satakunta tällaista kauppaa. Suunnitelmissa on myös avata oma nettikauppa ja kehittää jälleenmyyntiverkostoa.

Teksti: Kari Wilén, Kuvat: Valmistaja

Juttu on julkaistu alun perin Finnboat News -lehden numerossa 2/2011