Muuttaako uusi lämmitin veneen uudeksi?

Blogi

Onko lämmittimen vaatiman uuden läpiviennin tekeminen veneeseen niin suuri muutos, että veneelle olisi tehtävä kallis jälkisertifiointi? Entä tuuli- tai hydrogeneraattorin asennus, litiumakut, keulapotkuri, ankkurivinssi, tai muu varuste, jota veneessä ei ole alun perin ollut?

Hydrogeneraattorin asennus
Muuttaako hydrogeneraattorin asennus veneen suorituskykyä, tyyppiä tai käyttötarkoitusta merkittävästi?

Euroopassa myytävillä veneillä on oltava aina CE-sertifiointi, joka todistaa, että vene on suunniteltu ja valmistettu huvivenedirektiivin vaatimusten mukaisesti ja se on siten turvallinen käyttää eikä aiheuta haittaa myöskään ympäristölle. Sertifioinnista vastaa valmistaja ja käytännössä sen tekee ns. ilmoitettu laitos, Suomessa esimerkiksi alan asiantuntijayritys Eurofins Expert Services.

CE-sertifioidun vesikulkuneuvon ”merkittävä muutos” johtaa aina tilanteeseen, jossa muutoksen tekijä joutuu ottamaan valmistajalle kuuluvat vastuut itselleen. Tällainen merkittävä muutos on esimerkiksi moottorin vaihtaminen valmistajan alun perin määrittämää maksimitehoa suuremmaksi. 

Valmistajan vastuu tarkoittaa, että veneen omistaja joutuu osoittamaan vaatimuksenmukaisuuden uudestaan teettämällä veneelle valmistuksen jälkeinen sertifiointi, eli PCA-moduuli. Omistajan on myös laadittava veneellensä uusi EU-vaatimuksenmukaisuusvakuutus ja kaikki siihen liittyvät tekniset asiakirjat ja kiinnitettävä veneen jälkisertifioinnin osoittava CE-merkintäkilpi alkuperäisen valmistajan kilven viereen. 

Aikamoisia vastuita ja toimenpiteitä siis. Näihin valmistajan vastuiden ottamiseen ja siihen liittyviin kustannuksiin ei veneen omistajaa voida velvoittaa kevyin perustein

Nyt viranomaiset ovat nostaneet esille ajatuksen entistä tiukemmasta huvivenedirektiivin ja markkinavalvonta-asetuksen tulkinnasta. Tällöin aiempaa pienempikin muutos olisi direktiivin tarkoittama ”vesikulkuneuvon merkittävä muutos” ja johtaisi uudelleensertifiointiin. Tähän saakka on tulkittu, että merkittävä muutos olisi esimerkiksi suuremman moottorin vaihtaminen, rungon pidentäminen tai korottaminen. Mutta olisiko sellainen myöskin litiumakkujen asentaminen tai peräpeiliin kiinnitettävä hydrogeneraattori? Syystäkin aihe on herättänyt venealalla laajaa ja jopa kuumentunutta keskustelua. 

Näyttää siltä, että suomen kielen käännös uhkaa tehdä suomalaiselle veneilijälle kepposen. Huvivenedirektiivin termi on nimittäin englanniksi Major Craft Conversion. Ei siis muutos, vaan konversio. Konversio tarkoittaa käytännössä veneen suorituskyvyn, tyypin tai käyttötarkoituksen merkittävää muutosta. Mutta ei kyse ole pelkästään suomalaisiin veneilijöihin kohdistuvasta uhasta, vaan keskustelua käydään EU-tasolla. 

Finnboatin ja koko kansainvälisen venealan kanta on yksimielinen ja pohjautuu EU:n yhdenmukaistamislainsäädännön kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan, markkinavalvonta-asetukseen ja huvivenedirektiiviin 2013/53/EY sekä näiden tulkintaohjeisiin eli EU:n tuotesääntöjen täytäntöönpano-oppaaseen eli ns. Siniseen oppaaseen ja huvivenedirektiivin tulkintaoppaaseen (RCD Application Guide).  

Valmistajan vastuut kuuluvat Finnboatin näkemyksen mukaan vain toimijoille, jotka

  • asettavat uuden tai käytetyn vesikulkuneuvon ensimmäistä kertaa saataville EU:n markkinoille tai
  • muuttavat vesikulkuneuvoa niin merkittävästi, että sitä voidaan pitää uutena tuotteena.

Jotta voidaan edes harkita, että kyseessä voisi olla uusi tuote, niin vesikulkuneuvon suorituskykyä, käyttötarkoitusta tai tyyppiä on pitänyt modifioida merkittävästi. Vesikulkuneuvosta ei siis tule uutta lisäämällä siihen lämmityslaite, ilmastointi, keulapotkuri, tai vapateline, vain muutamaa keskusteluissa esiin tullutta esimerkkiä käyttääkseni.

Veneilyn turvallisuus on laitettava etusijalle ja olemme jo vuosia esittäneet huvivenedirektiiviin muutoksia, joilla parannettaisiin jälkiasennusten turvallisuutta. Veneen jälkisertifiointivaatimuksen ulottaminen varusteiden ja tarvikkeiden jälkiasennuksiin ei ole oikea ratkaisu, eikä edes EU-lainsäädännön mukaista. Asentajien kykyjen ja taitojen varmentaminen sen sijaan on, kuten monella muullakin tuoteturvallisuuden alueella. 

Jarkko Pajusalo
toimitusjohtaja, Venealan Keskusliitto Finnboat ry