Analyysiä talveen

Blogi

Buster Q touchscreen

Tällä kertaa, hyvät mahdolliset lukijat ja kanssaveneilijät, pyydän apuanne ja kommenttejanne.

Olen varma, että joukostanne löytyy minua paremmin tietotekniikkaan perehtyneitä, joten joillekin ongelma saattaa näyttäytyä hyvinkin yksinkertaisena. Omaa mieltäni tämä vaivaa osin työn – veneiden testauksen – mutta myös ihan omien veneilytaitojeni kehittämisen takia.

Kiinteästi asennettu elektroniikka on veneissä yhä monipuolisempaa. Sen ohjelmistot myös keskustelevat yhä sujuvammin mobiililaitteiden kanssa. Jälkimmäiset ovat jo pitkään omilla gps- ja tukiasema-antureillaan osanneet paikannuksen ja siten pystyneet tallentamaan nopeus- ja suuntatietoja.

Veneiden paikallisverkkojen ja bluetooth-yhteyksien avulla ne saavat käyttöönsä kasvavassa määrin myös kiinteiden laitteiden anturitietoja. Moottoriveneissä ennen kaikkea kulutus-, kierrosluku- ja lämpölukemia, mutta ymmärtääkseni ainakin automaattisilla trimmilaitteistoilla varustetuissa veneissä myös tiedot kallistuskulmien muutoksista ovat saatavilla.

Purjeveneissä puolestaan mittaristot ovat jo pitkään kertoneet tuulten suunnat ja voimakkuudet, niin suhteellisina kuin todellisina. Ihan uutta ei ole sekään, että plottereiden ohjelmistot ”oppivat” arvioimaan juuri kyseiselle veneelle ihanteellisia ajosuuntia, jolloin ne ehdottavat varsin tarkasti esimerkiksi parhaat kohdat vendoille ja jiipeille tiettyyn kohteeseen ajettaessa.

Palautetta toivoisin saavani muun muassa seuraavista seikoista.

Ensinnäkin, millaisia ohjelmistoja käytätte, ja millaisissa veneissä?

Tyydyttekö käyttämään veneissä olevia laitteita vain silloin, kun olette itse veneilemässä, vai lataatteko suorittamanne reitit tapahtumineen jollain tavalla mukaanne analysoitavaksi jälkikäteen, vaikkapa kotona tietokoneelta?

Mitä asioita silloin tutkitte ja vaikuttaako se seuraavaan veneilykertaanne? Tiedän useitakin autoilijoita, jotka tosiasiassa kytkevät mittaristoistaan kaikenlaiset taloudellisen ajon näytöt pois päältä, mutta muuttavatko moottoriveneilijät ajotapojaan ja trimmejään kulutuslukemien kaunistamiseksi?

Entäpä purjehtijat, tutkitteko päivän jälkeen gepsijälkiä arvioiden omaa ja veneenne suoriutumista?

Luulen, että tämä toki kiinnostaa eniten jollain vakavuudella kilpailevia venekuntia. Heiltä toivoisin vinkkejä ohjelmista ja appseista, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi – ehkä jopa itse kehitellyistä sellaisista.

Ja kun nyt kyselemään aloin, käytän tilaisuutta hyväksi pyytämällä lukijapalautetta. Ihan riippumatta veneilyn lajista ja vakavuudesta: ovatko suorituskyvyn arvioinnit mielestänne tärkein osa testejä, vai haluaisitteko paneuduttavan enemmän joihinkin muihin osa-alueisiin?

Olen utelias kuulemaan näkemyksiänne niin venetesteistä yleisesti kuin luonnollisesti omista Vene-lehdessä julkaistuista kirjoituksistani.

Lähettäkäähän meiliä osoitteeseen nuutispasi@gmail.com niin pidätte yhden veneilijän talvikaudellakin aiheen syrjässä kiinni.