1.
2.
Aapinen: Veneilijälle
Veneilijälle – Veneilyn AapinenVeneilyn Aapiseen on tiiviiseen muotoon pyritty kokoamaan ne keskeiset asiat, jotka jokaisen vesillä liikkuvan on välttämätöntä tietää jo oman turvallisuutensa vuoksi. Perustietojen hankinta on pienveneilijällekin osa sitä…
3.
Aapinen: Veneilyn 10 sääntöä
Veneilyn kymmenen sääntöä:1. Pidä veneesi merikelpoisena ja säilytä hyvä järjestys veneessäsi!2. Pidä aina tarpeellinen turvavarustus veneessäsi! Pelastus - tyhjennys - ensiapu - sammutus - hätämerkinanto!3. Pysyttele veneesi ominaisuuksia vastaavilla…
4.
Aapinen: Mielessä veneen ostaminen
Mielessä veneen ostaminenVeneen ostajan kannattaa ennen päätöksentekoaan miettiä seuraavia asioita:Tutki huolellisesti Tutustu esitteisiin, vertaa, haastattele veneenomistajia, kysele asiantuntijoilta, katsele veneitä maissa ja vesillä, tee koepurjehduksia ja -ajoja.Muista käyttötarkoitus Mihin aiot pääasiallisesti venettä…
5.
Aapinen: Veneen CE-sertifiointi
Mikä on veneen CE-sertifiointi?Kaikkien EU:ssa myytävien 2,5-24 m huviveneiden on täytettävä EU:n huvivenedirektiivin vaatimukset eli olla sertifioituja. Osoituksena tästä on veneessä CE-merkki. Veneessä on lisäksi oltava valmistajan kilpi, mistä selviää…
6.
Aapinen: Venevakuutus
VenevakuutusKannattaako vene vakuuttaa?Vene on usein suuri investointi. Vahingon satuttua saattaa olla, etteivät rahat riitä mahdollisesti lainarahoituksella hankitun veneen korjaamiseen tai uuden hankkimiseen.Vakuutus turvaakin veneilyn jatkumisen ja vesillä olosta nauttimisen myös…
7.
Aapinen: Veneen rekisteröinti
Veneen rekisteröintiLiikenne- ja viestintäviraston, eli Traficomin ylläpitämään vesikulkuneuvorekisteriin on ilmoitettava yli 15 kW (20 hv) moottorilla varustetut veneet sekä kaikki pituudeltaan yli 5,5 metriset veneet, vaikka niissä ei olisi moottoria.…
8.
Aapinen: Veneen tunnistenumero WIN
Veneen tunnistenumero eli WIN-koodiHuvivenedirektiivi määrää, että jokainen vene varustetaan aluksen tunnistenumerolla, eli WIN-koodilla (Watercraft Identification Number). Nykyään tunnistusnumero tunnetaan nimellä WIN (Watercraft Identification Number = vesikulkuneuvon tunnistusnumero). Täsmälleen samaa asiaa tarkoittavat…
9.
Aapinen: Luota asiantuntijaan
Luota asiantuntijaanKun ostat veneen alan ammattiliikkeestä, on myös kuluttajansuoja suhteellisen vahva. Suurin osa käytettyjen veneiden kaupoista tehdään kuitenkin yksityishenkilöiden välillä. Silloin on hyvä pyytää asiantuntijan apua kaupantekoon, varsinkin jos kyseessä…
10.
Aapinen: Veneen katsastus
Veneen katsastus Huviveneiden katsastustoiminta on Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n harjoittamaa vapaaehtoista veneilyturvallisuustoimintaa. Koulutetut katsastajat katsastavat seurojen jäsenten veneitä erillisen katsastusohjeiston mukaisesti. Runkokatsastuksen voi suorittaa myös Finnboatin kuntokartoittaja. Veneseuraan kuuluvalla veneilijällä on…
11.
Aapinen: Köydet ja solmut
Köydet ja solmut Veneen kiinnitysköysi on mitoitettava siten, että murtolujuus vastaa suunnilleen veneen painoa. Kiinnitysköysiksi sopivat parhaiten joustavat, hankausta kestävät köysityypit kuten polypropeeni- ja polyesteriköydet.Ankkuriköydeksi paras on punottu köysi (esim. polyesteri).…
12.
Aapinen: Laituriin kiinnittäminen
Laituriin kiinnittäminenLähesty laituria pienellä nopeudella, selvitä köydet ja laita lepuuttajat valmiiksi paikoilleen. Jos laiturissa on ahdasta tai se on sinulle tuntematon, tee ylimääräinen tarkistuskierros ennen laituriin ajoa.Älä koskaan yritä jarruttaa…
13.
Aapinen: Ankkurointi
AnkkurointiAnkkuria valittaessa vaikuttaa sen kokoon veneen paino ja tuulipinta sekä ankkurin malli. Tavanomaisen ankkurin painon tulee olla vähintään sama kuin:veneen pituus (m) + veneen leveys (m) + veneen paino (tonnia)Korkealle…
14.
Aapinen: Kiinnittäminen poijuun
Kiinnittäminen poijuunYksinomaan poijuun kiinnitetään yleensä sellaiset veneet, jotka eivät syväyksensä vuoksi pääse laituriin.Poijuun kiinnityttäessä kiinnitysköyden tulee olla n. yksi kolmasosa veneen pituudesta. Liian lyhyt köysi saattaa veden noustessa tai aallokossa…
15.
Aapinen: Saapuminen luonnonsatamaan
Saapuminen luonnonsatamaan Valmistaudu ajoissa rantautumista varten. Kipparina sinun on oltava varma siitä, että jokainen tietää tehtävänsä rantauduttaessa. Laita kiinnitysköydet valmiiksi (selvitä sotkut!), ota venehaka esille ja laita lepuuttajat paikoilleen ennen rantaan…
16.
Aapinen: Hyvät merimiestavat
Hyvät merimiestavatVesilläliikkujien määrä kasvaa jatkuvasti ja jokaisen on yhä enemmän otettava huomioon myös muut veneilijät. Hyvä veneilijä on vastuuntuntoinen ja noudattaa seuraavia sääntöjä:1. Vene ja varusteet ovat aina moitteettomassa kunnossa.2.…
17.
Aapinen: Vesillelähtö
VesillelähtöNämä ohjeet on osoitettu erityisesti veneen KIPPARILLE, vastuusi on jakamaton.Ennen lähtöäMääräät kuinka monta henkeä veneeseen otetaan. Älä ylikuormita venettä. Jaa kuorma oikein huomioiden veneen koko ja ominaisuudet.Yhtään humalaista ei oteta mukaan!…
18.
Aapinen: Aja säästäen
Aja yhtä paljon kuin ennen, mutta säästäen 1. Vene ja moottoriValitse vene ja moottori todellisten tarpeittesi mukaan. Veneen ja moottorin on oltava oikeassa suhteessa. Kun tunnet moottoriveneesi hyvin, saat siitä irti…
19.
Aapinen: Navigoiminen
NavigoiminenMerikarttoja voi ostaa Karttakeskuksesta ja sen jälleenmyyjiltä, kirjakaupoista ja alan liikkeistä. Veneilijälle soveltuvat parhaiten 1:50 000 –mittakaavaiset karttasarjat. Yksilehtiset rannikko- ja sisävesikartat soveltuvat myös hyvin veneilykäyttöön. Avomeripurjehdukseen ja reittisuunnitteluun soveltuvat…
20.
Aapinen: Sää
SääSäätiedotus kannattaa kuunnella aina - vaikka kyseessä olisi lyhytkin veneretki. Tuulen nopeus voi nousta nopeastikin esim. ukkoskuurojen yhteydessä ja siksi sään seuraaminen jatkuvasti on tärkeää.Säätiedotus merenkulkijoille luetaan Yleisradion Radio Suomen…
21.
Aapinen: Sumussa ja myrskyssä
Sumussa ja myrskyssäJos et ole koskaan veneillyt kovassa aallokossa ja tuulessa tai joutunut sumun yllättämäksi, et osaa kuvitella millaista se on. Ei yksikään veneilyn opas eikä yksikään valokuva pysty välittämään…
22.
Aapinen: Viitat
ViitatKulkuvesillä merenkululle vaarana olevien esteiden kuten karien, matalikkojen, hylkyjen tms. merkitsemiseen eli kulkuväylien viitoittamiseen käytetään viittoja (reimareita).Viitoitus perustuu kahteen perusjärjestelmään, kardinaalijärjestelmään (ilmansuuntien mukaiseen) ja lateraalijärjestelmään (väylän sivun mukaiseen). Kardinaalijärjestelmässä viitta…
23.
Aapinen: Merikartan käyttö
Merikartan käyttöAjan tasalla oleva merikartta on välttämätön liikkuessasi tuntemattomilla vesillä. Vuonna 2003 aloitettiin merikarttauudistus, jonka aikana vihreät merikartat korvattiin uusilla sinisillä. Päivitystyö saatiin valmiiksi vuonna 2009.Tutki merikorttisi merkkien selityksiä! Seuraavat kuvat…
24.
Aapinen: Valot
ValotOn vaarallista ja laitonta ajaa pimeässä valoitta. Valojen puuttuminen pimeän aikana voi vaikuttaa yhteentörmäämistapauksissa syyllisyyskysymyksiin.Tarkasta valosi hyvissä ajoin ennen pimeää. Eri tyyppiset veneet on velvoitettu pitämään erilaisia valoja. Näin myös…
25.
Aapinen: Pimeällä liikkuminen
Pimeällä liikkuminenAloittelijan on parasta välttää vesillä liikkumista pimeällä.Opettele pimeällä liikkumista varten:kulku- ja muiden valojen käyttö sekä merkitysviittojen valotunnuksetmajakoiden ja loistojen värit ja valotunnukset sekä viitoitettujen väylien valotpimeänavigointi. Tarkista veneesikulkuvalotkarttavalotVaraa hyvä taskulamppu mukaan ja…
26.
Aapinen: Veneilijän ensiapuvarustus
Veneilijän ensiapuvarustusMuista varustaa veneesi siten, että mahdollisista vaaratilanteista voit selvitä ilman ulkopuolista apua.Henkeä uhkaavissa tilanteissa esim. hukkuneiden, kylmettyneiden tai vaikeasti palaneiden henkiin jääminen riippuu enemmän pelastajien mielenmaltin säilymisestä tiedoista, kekseliäisyydestä…
27.
Aapinen: Väistämissäännöt
VäistämissäännötJotta vesillä pystyisi liikkumaan joustavasti ja muille veneilijöille harmia aiheuttamatta, on tunnettava väistämissäännöt, jotka sisältyvät Meriteiden sääntöihin ja Sisävesisääntöihin.Pienveneilijöiden on erityisesti muistettava, että alle 7 m konealuksen, jonka suurin nopeus…
28.
Aapinen: Veneily ja ympäristö
Veneily ja ympäristö Suomessa jokamiehen oikeudet sallivat myös luonnonsatamiin rantautumisen. Veneen voi ankkuroida tai sillä voi rantautua toisin sanoen lähes minne vain, ellei sitä merikortissa tai vesiliikennemerkein tai maan omistajan toimesta…
29.
Aapinen: Montako hevosvoimaa on kilowatti?
Montako hevosvoimaa on kilowatti? .
30.
Aapinen: Mies yli laidan!
Mies yli laidan!Mies yli laidan -tilanne on aina vakava. Sitä kannattaa harjoitella etukäteen hyvällä säällä, koska myrskyssä, pimeässä tai sumussa ei harjoituksiin enää jää aikaa.Pienveneestä veteen joutunut kannattaa aina auttaa…
31.
Aapinen: Kylmä vesi on kavala
Kylmä vesi on kavala vastustajaRiittävän pitkä oleskelu jopa uintikelpoisessa vedessä tainnuttaa ihmisen ennen pitkää ja tappaa hänet lopulta.Kylmään veteen joutuneen ihmisen elimistö puolustautuu jäähtymistä vastaan keskittämällä verenkierron ruumiin ydinalueelle. Lihaksisto…
32.
Aapinen: Karilla
KarillaKarille ajettaessa on rauhallisuus yhtä tärkeätä kuin muissakin hätätilanteissa.Jos vene ei ole saanut vuotoja, se yritetään irrottaa siirtämällä sitä takaisin tulosuunnassa. Purjeveneessä voi käyttää apuna vinssejä sen jälkeen, kun ankkuri…
33.
Aapinen: Vaarallinen venepalo
Venepalo on aina vaarallinenVenepalo on aina vaarallinen, koska ainoa pelastautumissuunta on vesi.Vaarallisinta on bensiini, etenkin höyrystyneenä. Yleisin venepalon syy on höyrystyneen polttoaineen syttyminen joko liekistä tai kipinästä. Kahvikupillinen höyrystynyttä bensiiniä…
34.
Aapinen: Tunne hätämerkit
Tunne hätämerkitUseimmiten merihätään joudutaan odottamatta, hyvissä olosuhteissa ja tutuilla vesillä. Näin voi käydä myös hyvälle ja vastuuntuntoiselle veneilijälle. Siksi lyhyellekin venematkalle lähdettäessä kannattaa varautua mahdolliseen vaaratilanteeseen. Suomessa meripelastuksen johtamisesta vastaa…
35.
Aapinen: Hätäpuhelu
HätäpuheluIlmoita hätätapauksesta tai vaaratilanteesta VHF- tai MF-taajuuksilla digiselektiivikutsulla (DSC), VHF-radiolla, puhelimella tai muulla nopealla tavalla meripelastuksen hälytysnumeroon. Meripelastuksen hälytysnumeroon soittaessasi puhelu yhdistyy lähimpään johtokeskukseen. Voit käyttää myös alueellista numeroa lähimpään…
36.
Aapinen: Yhteydenpitovälineet
YhteydenpitovälineetSopivaa yhteydenpitovälinettä veneeseen valittaessa tärkeimpänä lähtökohtana on pidettävä veneilyaluetta ja yhteydenpitovälineen soveltuvuutta vesille. Veneilyturvallisuuden kannalta ehdottomasti paras yhteydenpitoväline merellä on VHF-radiopuhelin. Se soveltuu lähes kaikkiin venetyyppeihin ja sillä saa suoran yhteyden…
37.
Aapinen: Hoida joka päivä
Hoida joka päiväVene moottoreineen ja varusteineen on pitkään harkittu ostos. Siispä on toivottavaa, että se palvelisi isäntäänsä moitteettomasti useita vuosia. Mutta mikään vene tai moottori ei pysy hoitamatta kunnossa. Helpoimmalla…
38.
Aapinen: Rajojen ylittäminen
Rajojen ylittäminenSchengen-sopimus Schengen-sopimuksen tarkoituksena on helpottaa ihmisten liikkumista sopimusmaiden välisessä liikenteessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rajamuodollisuuksista on luovuttu sopimukseen kuuluvien maiden välisessä liikenteessä. Schengen-maita on nykyään yhteensä 26, muun muassa…
39.
Aapinen: Trossi on fiksun veneilijän merkki
Trossi on fiksun veneilijän merkkiTiesitkö, että vesillä toimintakyvyttömäksi joutuneen veneen pelastaminen on useimmiten maksullista, jos ihmishenkiä ei ole vaarassa? Ihmiset viedään turvaan aina korvauksetta, mutta veneen kiireettömäksi siirroksi luettavasta avustustehtävästä…
40.
Aapinen: Veneilyn turvamääräykset
Veneilyn turvamääräykset Vesiliikennettä koskeva lainsäädäntö koskee kaikkia vesikulkuneuvoja.Voimassa olevan vesiliikennelain mukaan kaikissa moottorilla varustetuissa veneissä ja yli 5 metrin pituisissa purjeveneissä tulee lain mukaan olla seuraavat turvavarusteet:hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku…
41.
Aapinen: Näin estyt varkaudelta ja ilkivallalta
Näin estyt varkaudelta ja ilkivallaltaPyri järjestämään venepaikkasi valaistulta ja vartioidulta alueelta.Lukitse perämoottori tai vie se aina lukittuun paikkaan.Varmista veneesi kunnollinen kiinnitys laituriin tai rantaan ja estä moottorin käynnistyminen.Siirrä talvitelakoinnin ajaksi…
42.
Aapinen: Aluksille annettavat pysäytysmerkit
Aluksille annettavat pysäytysmerkit Valvontaviranomaiset (esim. poliisi, merivartiosto tai tulli) voivat pysäyttää veneen.Pysähtymiskäskyä on aina välittömästi noudatettava. Käsky voidaan antaa joko näyttämällä pysäytysmerkkilevyä tai kansainvälistä viestilippua (L-kirjain) tai antamalla äänimerkki, jossa on…
43.
44.
Aapinen: Lapsen kanssa vesille – pienestä pitäen
Jokaisella lapsella on oikeus oppia liikkumaan vesillä, nauttia vesiluonnosta, innostua huomioimaan ja välittämään vesiympäristöstä sekä motivoitua kehittämään uimataitoa. Siksi tärkeät, turvallisen vesilläliikkumisen perusteet kuuluu opettaa lapsille innostavasti ihan pienestä pitäen.Vesillä…
45.
Aapinen: Vesiliikennelaki 782/2019
Uusi vesiliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020.Keskeisiä uudistuksia uudessa vesiliikennelaissa ovat mm. Lain piirissä olevien alusten määritelmä:uuden lain mukaan "Vesikulkuneuvolla tarkoitetaan veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen käytettävää alusta, kulkuneuvoa ja välinettä".Päällikkömääritelmän ja…