Alucat – valttina turvallinen monikäyttöisyys sekä esteettömyys
Ajankohtaista 25.03.2021
Suomessa on useita alumiiniveneitä valmistavia yrityksiä, mutta vain yksi joka keskittyy valmistamaan ainoastaan katamaraanirunkoisia alumiiniveneitä. Veneet soveltuvat ominaisuuksiensa ansiosta yhtä hyvin sekä huvi- että vaativaan ammattikäyttöön. Alucat-mallisto on viime vuosina laajentunut hyvää vauhtia ja nyt siitä löytyy sopiva vene laajan ostajakunnan mitä erilaisimpiin tarpeisiin.
Alucat-veneitä valmistetaan Ylöjärvellä Tampereen kupeessa, jonne vuosi sitten nousi uusi varusteluhalli. Tänne valmistus siirtyi vuonna 2015, mutta alumiinikattien historia alkoi jo vuonna 2003 Pieksämäellä.
Silloin ryhmä veneistä kiinnostuneita henkilöitä, joihin kuului asiantuntijoita eri ammattikäyttäjäryhmistä sekä kilpaveneilijöitä, alkoi suunnitella alumiinisten katamaraanien valmistamista. Maailmalla kilpailtiin katamaraanirunkoisilla veneillä ja tätä monirunko-osaamista päätettiin käyttää hyväksi uuden tuotteen suunnittelussa. Projektin tavoitteena oli luoda aivan uudenlainen katamaraanirunkoinen monikäyttövene ammattilaiskäyttöön. Ensimmäiset prototyypit tehtiin vanerista ja useiden vuosien testauksien jälkeen oikea rakenneratkaisu löytyi.
Alucat Oy syntyy
Projektiryhmä perusti vuonna 2009 tämän uuden veneinnovaation ympärille Alucat Oy:n ja ensimmäinen venemalli oli Alucat W600. Katamaraanirunkoisessa veneessä oli erikoisuutena avattava keularamppi – ei mikään aivan uusi keksintö mutta harvassa venemallissa käytössä ollut ratkaisu. Katamaraanirunkoiseen veneeseen toimiva keularamppiratkaisu on kuitenkin helpompi istuttaa kuin yksirunkoiseen veneeseen. Kansitilan ollessa tasainen käy veneen lastaus ja tavaroiden purku kätevästi.
Veneen markkinointi suuntautui ensisijaisesti viranomaiskäyttöön ja ensimmäinen julkinen esiintyminen oli Dubain viranomaismessuilla. Mutta läpimurto V-pohjaisten yksirunkoveneiden hallitsemille vapaa-ajanveneiden markkinoille antoi odottaa itseään. Vuonna 2011 yrityksen venevalmistus siirtyi Ylihärmään ja Alucat W600 –veneitä tehtiin nyt sarjavalmistuksena.
”Ensimmäinen vene on pitkän tarinan jälkeen tullut meille takaisin ja olemme halunneet säilyttää sen", kertoo Alucatin tuotannosta vastaava Pirkka Konttinen.
Uusi omistaja
Vuonna 2013 Alucatin liiketoiminnassa tapahtui ratkaiseva muutos, jonka ansiosta tuotekehitykseen ja malliston kehittämiseen tuli uutta vauhtia. Omistus siirtyi Ylöjärvellä toimivan perheyrityksen Suomen Säiliönpääty Oy:n alle.
”Tällä yrityksellä on jo pitkä, noin 60-vuotinen historia ja osaamista löytyy teollisten metallituotteiden valmistuksesta", sanoo Alucat Catamaransin taloushallinnosta vastaava Kalle Konttinen, joka on myös Suomen Säiliönpääty Oy:n toimitusjohtaja. ”Vankkaa hitsausosaamista voidaan hyödyntää nyt myös alumiiniveneiden valmistuksessa. Teollisen toiminnan rinnalle hankittiin näin oma tuote."
Yrityksessä oli jo pari vuotta kehitelty pienempää katamaraanivenettä jokamies-käyttöön. Suunnitteluvastuu siirtyi uudelle omistajalle ja yrityksessä tähdättiin tuoteperheen laajentamiseen. Tuloksena syntyi Alucat W460 -malli (nykyään Alucat W8), jota valmistettiin ja toimitettiin asiakkaille sekä kotimaahan että ulkomaille vuodesta 2015 alkaen.
”Vuonna 2016 nähtiin, että kysyntää veneille oli ja toimintaa haluttiin lähteä laajentamaan", Pirkka Konttinen sanoo. ”Tällöin alkoi myös firman kansainvälistyminen ja olemme siitä lähtien kiertäneet ulkomaisia venenäyttelyitä Finnboatin messutoiminnan yhteydessä."
Eräänlainen läpimurto tapahtui vuonna 2017, kun Ylöjärvellä suunniteltu vene selvisi Berliinin venenäyttelyn yhteydessä julkistetun Best of Boats –kilpailun finaaliin. Venekategorioita oli neljä ja Alucat osallistui kalastusveneiden luokkaan.
”Koeajojen yhteydessä oli vähän kovempaa keliä ja Alucat oli testitoimittajien mukaan ainoa vene jossa ei tarvinnut pelätä", kertoo myyntipäällikkö Esa Ylimaula. ”Finaalipaikka BOB-kilpailussa oli pienelle ja aika alkuvaiheessa olevalle yritykselle iso meriitti. Se kertoi siitä, että meillä on osaamista ja laatua ja että veneellä on hyviä ominaisuuksia."
Toukokuussa 2019 venevalmistus eriytettiin kokonaan Suomen Säiliönpääty Oy:stä ja yrityksen nimeksi tuli Alucat Catamarans Oy. Kyseessä on tyystin kotimainen perheyritys ja omistus on Petri ja Paula Konttisella sekä heidän jälkeläisillään.
Kalle Konttinen kertoo, että yritys työllistää kymmenkunta henkilöä, joista suurin osa työskentelee tuotannossa. Liikevaihto on hieman vajaat 2 miljoonaa euroa ja viimeisten vuosien aikana se on kasvanut tasaisesti, melkein tuplaantunut vuosittain.
Uusi varusteluhalli valmistui vuosi sitten, kovaan tarpeeseen.
”Näkymät olivat hyvät ja usko omaan osaamiseen vankistuu asiakaspalautteen perusteella", toteaa Pirkka Konttinen. Tarvitsimme lisää tilaa ja varusteluhalli onkin ollut käytössä kovalla kapasiteetilla. Rungot hitsataan samalla tehdasalueella erillisessä tuotantohallissa.
”Suomalaisuus on meille iso juttu", jatkaa Kalle Konttinen, joka vastaa myös viranomais- ja ammattiveneiden myynnistä. ”Tilaamme materiaalit ja muut tarvikkeet kotimaisilta yrityksiltä. Yhteistyössä Eurofins Expert Servicen kanssa hoidetaan veneiden CE-merkintä, niin huvi- kuin ammattivenepuolella."
Veneitä moneen käyttöön
Alucat-mallisto kaikkine eri versioineen on laaja ja perustuu neljälle erikokoiselle katamaraanirungolle: W8, W10, W14 ja W25. – Pyrimme siihen, että asiakas saa juuri sellaisen veneen kuin hän tarvitsee, toteaa myyntipäällikkö Esa Ylimaula.
Pirkka Konttinen selventää Alucat-veneiden mallimerkintää: ”Veneiden nimimerkinnät perustuvat yleensä niiden pituuteen, meillä kuitenkin mallien kansitilavuuteen. Eli W kertoo, että kyseessä on katamaraanivene ja numero sen perässä kertoo kannen neliötilan. Haluamme tuoda esille tilavuuden, joka meidän veneissä on yleensä suuri.”
Yrityksessä on panostettu tuotekehitykseen ja uusia malleja on tuotu markkinoille 1-2 vuoden välein. W14-malli korvasi Ylihärmässä valmistetun W600-veneiden sarjan ja nyt suurin malli on W25. Sitä ei vielä ole esitelty venenäyttelyissä, mutta Esa Ylimaula pohtii sen tuomista seuraavaan isojen veneiden Finnboat Floating Show -tapahtumaan. W8 oli koeajettavana jo edellisessä pienten veneiden ”flotarissa” Vanajavedellä.
Alucat on monipuolinen ja monikäyttöinen vene, joka sopii sekä perheen huviveneeksi että erilaiseen ammattikäyttöön. Katamaraanirungon ansiosta vene on erittäin vakaa. Katamaraani ei juurikaan kallistu vaikka koko miehistö asettuisi samalle sivulle.
”Ei haittaa vaikka kalastaessa kaikki viisi kaveria tulisi samalle reunalle narraamaan ahvenia", Esa Ylimaula hymähtää. ”Ja kovavauhtisessa ajossakin Alucat kallistuu vain vähän sisäkurvin puoleen, mikä on mukavaa matkustajien kannalta."
Suuresta vakavuudesta on hyötyä myös tavaroiden kuljetuksessa. Lastin sijoittelussa on enemmän vaihtoehtoja kun vene pysyy visusti suorassa. Kantavuus on myös aivan toista luokkaa kuin yksirunkoisessa veneessä. Esimerkiksi W25:n kannelle voi keulaportin kautta ajaa henkilöauton. Ammattikäytössä saman veneen kannelle on myös asennettu nostureita.
Pienempiä malleja myydään eniten huvivenekäyttöön, keskikokoisia ja suurempia ammattikäyttöön.
”Veneen koon ratkaisee oikeastaan se, mihin tarkoitukseen asiakkaamme haluaa käyttää venettä", Ylimaula toteaa.
Alucat-veneiden pieni syväys on myös yksi etu yksirunkoveneisiin verrattuna. Veneen voi helposti ajaa kiinni esimerkiksi luonnonrantaan, jonka jälkeen keularampin kautta on helppo astua maihin.
”Esteettömyys on päivän sana", toteaa Pirkka Konttinen. ”Alucat-veneiden Accessible-malleissa, joissa on hydraulinen keularamppi ja koko kansitila on yhdessä tasossa. Näistä W10 ja W14 ovat olleet suosittuja liikuntaesteisten parissa, joille näin tarjoutuu helppo ja turvallinen tilaisuus veneilystä nauttimiseen."
Lisävarusteita löytyy runsaasti kaikkiin venemalleihin, kuten erilaisia kuomuja ja kiinteitä katoksia sekä suojattuja ohjaamoja. Suurempiin malleihin voidaan asentaa kunnon hytti istuin- ja makuutiloineen. Kylkien vakioteippauksien lisäksi veneisiin saa myös yksilöidyt teippaukset, joita esimerkiksi monet ammattikalastajat suosivat.
Alucat-veneet ovat myös suosittuja kalastusoppaiden keskuudessa, juuri veneiden hyvän vakavuuden ja avaran kansitilan ansiosta. Kalastuskäyttöön tarkoitettuja lisävarusteita ovat esimerkiksi heittotaso, kalasumppu, keulamoottori ja pesujärjestelmä. Myös elektroniikan puolella lisävarustevalikoima on runsas.
”Veneiden monikäyttöisyyttä lisää se, että tiloja voi irrotettavien lisämodulien avulla muokata kulloinkin tarvitsemansa käytön mukaan", Pirkka Konttinen sanoo. ”Ohjaajan pulpetti on kiinteä, mutta muut varusteet voidaan saada irroitettaviksi ja siirrettäviksi asiakkaan niin halutessa."
Katamaraaneissa tehontarve on pienempi kuin syvällä V-pohjalla varustetussa yksirunkoveneessä, eli pärjätään pienemmillä koneilla. Alucat-veneissä ei ole varsinaista liukukynnystä, vaan vene kulkee tasaisesti ja yllättävän hyvää vauhtia vaatimattomalla koneteholla. Tämä on tietysti taloudellista ja ympäristöystävällistä. Veneet ovat myös kierrätettävissä koska ne valmistetaan kokonaan alumiinista.
Alucat-veneiden perälaudalle valmistaja voi ripustaa juuri sen perämoottorin, jonka asiakas siihen haluaa. Perälautoja ei siis ole ”myyty” millekään moottorivalmistajalle. Toki Mercury-perämoottoreita on Alucat-veneisiin asennettu eniten. Suureen W25-veneeseen on myös asennettu Volvo Pentan sisäperämoottorit, yksi 270 hv moottori per runko.
”Ostajalla on varsin usein tunneperäinen mielipide siitä, minkä moottorin veneeseensä haluaa", Esa Ylimaula päättää. ”Asiakas on meille kaikki kaikessa."
Teksti: Kari Wilén, kuvat: Alucat ja Kari Wilén
Juttu on julkaistu alun perin Finnboat News -lehden numerossa 3/2021