Lämmin sää toi ruuhkan venekauppoihin – myös vienti vetää
Ajankohtaista 11.06.2018
Kuva: Kari Wilen
Suomen lämmin toukokuu yllätti myöhästyneen kevään jälkeen niin veneilijät kuin venekauppiaatkin ja kuun lopun kiivas toimitustahti kuroi alkuvuoden jättämän toimitusmäärissä kiinni. Venevienti on vielä jäljessä viime vuotta, mutta kasvavia ja myös uusia markkinoita on näkyvissä.
Poikkeuksellinen toukokuu lämmitti sekä suomalaiset veneilijät että venekauppiaat. Veneiden luovutukset kasaantuivat toukokuun lopulle, kun veneensä halusivat samaan aikaan sekä säiden ansiosta veneen hankinnasta innostuneet, uuden veneen talvella jo tilanneet sekä veneliikkeen talvisäilytyksessä vanhaa venettään pitäneet.
”Säällä on suuri vaikutus etenkin pienempien veneiden kauppaan ja tällä hetkellä kauppa käy hyvin. Rekisteröinneissä mentiin toukokuun lopulla prosentin verran yli viime vuodesta ja mikäli toimitustahti jatkuu tämänhetkistä vauhtia, kesäkuun ylitys on jo reippaasti suurempi”, kertoo toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo Venealan keskusliitto Finnboat ry:stä.
Myös veneiden rekisteröintitilasto kertoo toukokuun olleen viime vuotta vilkkaamman, mutta kokonaismyynti on ylittänyt viime vuoden tason vain yhdellä prosentilla. Tämä johtuu pitkälti siitä, että muutaman viikon tavanomaista myöhemmin vauhtiin päässeen kevään vuoksi myös venetoimitukset alkoivat normaalia myöhemmin.
Venekaupoissa ruuhkaa ympäri Suomen – toimituskiireet jatkuvat kesäkuulle
Joensuulaisessa Jokikone Oy:ssä ollaan tyytyväisiä alkuvuoden venekauppaan. Kiireestä huolimatta kaikki veneet on ehditty luovuttamaan asiakkaille aikataulussa ja erityisesti 5–6 metrin kokoluokan veneet käyvät nyt hyvin kaupaksi.
”Nyt menee hyvin perheveneitä sekä mökkikäyttöön sopivia veneitä ja kauppa on käynyt erittäin hyvin verrattuna esimerkiksi viime vuoteen. Nyt aletaan olla jo 5–6 vuoden takaisella tasolla, jotka olivat myynnillisesti hyviä”, kertoo Marko Halonen Jokikoneesta.
Porvoolaisessa TG-Marin Oy:ssä kauppa on myös käynyt ja edellisen kesän sateisuus on näkynyt lähinnä myydyissä venemalleissa.
”Hyttiveneet ovat kiinnostaneet paljon viime vuoden sateisen kesän takia, mutta myös avoveneitä menee. Toukokuun loppu oli meillä tosi intensiivinen sään takia, ennakoimme toukokuun loppuun mennessä jopa 15 % myynnin kasvua viime vuoteen verrattuna”, kertoo Marina Forsström TG-Marinista.
Porilaisessa Venepori Oy:ssä kiire näkyi myös pahimmillaan toukokuun lopussa.
”Kaikki asiakkaat halusivat veneensä heti koulujen loppuessa kesälomien alkuun. Myös huoltopuolella on ollut jonoa, kun myös asiakkaiden omassa säilytyksessä olleet veneet pitää saada heti kuntoon”, Jouko Viljamaa Veneporista jatkaa.
Veneviennissä uusia markkina-alueita
Myös venevienti on vielä jäljessä viime vuodesta, mutta valmistajien mukaan kasvavia ja uusia markkinoita on näköpiirissä. Ensimmäisen kolmen kuukauden viennin arvo oli 52,28 M euroa, joka on 6,32 % alhaisempi kuin viime vuonna. Veneitä vietiin tammi-maaliskuun aikana yhteensä 2673 kappaletta (3372 v. 2017) ja niiden keskihinta oli 19 599 euroa (16 551 euroa v. 2017). Suurimmat vientimaat ovat Ruotsi, Norja, Venäjä, Saksa ja Sveitsi.
”Veneiden vienti oli määrällisesti pienempi kuin edellisenä vuonna, mutta veneiden keskihinta oli korkeampi. Viennin arvo kasvoi eniten Sveitsiin ja Venäjälle, kun taas kahdella suurimmalla vientimarkkinallamme, Ruotsissa ja Norjassa viennin arvo laski”, Pajusalo kertoo.
Botnia Marinin valmistamien Targa-veneiden suosio jatkuu tasaisena ja tärkeitä vientimarkkinoita ovat Suomen lisäksi mm. Norja, Ranska, USA ja Japani.
”Olemme tosi tyytyväisiä kauteen, myynnin kasvu tänä vuonna on kymmeniä prosentteja. Uutuustuotteet kiinnostavat ja tuovat nostetta koko mallistolle. Suurin mallimme, Targa 46, myy hyvin, samoin keskikokoinen uutuusmalli, Targa 27.2”, iloitsee Johan Carpelan Botnia Marinilta.
Kokkolalainen Finn-Marin Oy Ltd valmistaa ja myy Finnmaster- ja Grandezza-veneitä ja tämän vuoden vientimyyntiin ollaan tyytyväisiä. Finnmaster-mallistosta vientimarkkinoilla suosittuja ovat isot daycruiser-veneet sekä Pilot-hyttivenemallit.
“Veneet ovat menneet hyvin kaupaksi. Finnmasterin vahvoja markkinoita ovat Suomen lisäksi erityisesti Ruotsi ja Norja. Viime vuosien aikana Iso-Britannia on noussut tärkeäksi vientimaaksi ja myös Saksan myynti on kasvussa. Isompien Grandezza-veneiden suosio on kasvanut Suomen lisäksi tänä vuonna erityisesti Ruotsissa ja Sveitsissä”, kertoo puolestaan Martin Kortell Finn-Marinilta.
Veneala on Suomessa myös merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Vienti on suomalaiselle veneteollisuudelle erittäin merkittävää, sillä sen osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna yli 70 prosenttia.
Finnboat Floating Show tuo näkyvyyttä suomalaisveneille
Kansainväliselle medialle suunnattu suomalaisten veneiden koeajotilaisuus, järjestyksessään 25. Finnboat Floating Show, vauhdittaa vientikauppaa juhannuksen alla Saaristomerellä. Mukana on 13 suomalaista vene- ja varustevalmistajaa esittelemässä tuotteitaan ja mukana on ennätysmäärä uutuusveneitä.
Veneisiin saapuu tutustumaan lähes 50 median edustajaa 22 eri maasta. Kaukaisimmat osallistujat saapuvat paikalle Yhdysvalloista ja Japanista. Nelipäiväinen Finnboat Floating Show on osa Business Finlandin Boat Exports Finland -ohjelmaa.
Suuri yleisö pääsee tutustumaan uusiin venemalleihin Helsingin Uivassa venenäyttelyssä 16.–19.8.2018.