Suomalaisten suosikki on suomalainen vene

Ajankohtaista

Suomalaiset suosivat kotimaisia veneitä: alkuvuoden 2017 kymmenen myydyimmän vesikulkuneuvon joukkoon mahtui vain yksi tuontimerkki. Sekin on vesiskootteri, joita Suomessa ei ainakaan kaupallisessa mittakaavassa valmisteta.

Jos verrataan pelkkiä moottoriveneitä, on alkuvuoden rekisteröintitilasto vieläkin sinivalkoisempi. Silloin ensimmäinen tuontimerkki mahtuu vasta sijalle 15.

”Tämä kertoo suomalaisen veneteollisuuden vahvasta tuotekehityksestä: markkinoille tuodaan uusia, yleisöä kiinnostavia ja suomalaisten veneilijöiden tarpeisiin vastaavia malleja. Taustalla on suomalaisten vahva veneilyharrastus ja -perinne, jota ilman meillä ei olisi näin vankkaa alan tuotantoakaan”, venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo pohtii.

Venemyynnin kotimaiset kärkimerkit ovat Yamarin, Buster, Faster, Silver, Terhi, Suvi, AMT, Bella ja Finnmaster. Alkuvuoden rekisteröintitilaston kolmonen on tuontimerkki, vesiskootteri Sea-Doo.

Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on vahvaa omaa tuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.

Koleat kevätkuukaudet hidastivat venekauppaa, mutta alalla odotukset ovat positiiviset. Tammi–toukokuussa rekisteröitiin 1 728 uutta vesikulkuneuvoa, 30 vähemmän kuin vuosi sitten. Aivan pienimmät veneet jäävät virallisen tilaston ulkopuolelle, sillä venerekisteriin merkitään vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut alukset.

Suuri yleisö pääsee tutustumaan uusiin venemalleihin elokuussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä. 40. kertaa järjestettävä tapahtuma on juhlavuoden kunniaksi uudistunut koko perheen kesätapahtumaksi, mutta paikka on aiemmilta vuosilta tuttu HSK:n kerhosatama Lauttasaaressa Helsingissä.

Lue lisää: