Suurten ja nopeiden avoveneiden Buster Magnum -perhe kasvaa

Ajankohtaista

Buster Boats uudistaa suurten avoveneiden klassikkomalliston, vuodesta 1990 lähtien valmistetun Buster Magnum -perheen. Kauden 2018 uutuusmallit, Buster Magnum ja Buster SuperMagnum, ovat aiemman sukupolven veneitä suurempia ja suorituskykyisempiä.

”Molempia veneitä yhdistää erinomainen ajettavuus, vakaus suurissakin nopeuksissa sekä turvallinen ja ennakoitava käytös”, Busterin tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén luettelee.

Uusi Buster Magnum on 7,2 metriä pitkä kahdeksan hengen avovene, jonka suurin moottorivaihtoehto on Yamaha F225. Sen isoveli, 7,7 metriä pitkä SuperMagnum on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun.

Merikelpoisten ja edustavien veneiden rouhea ilme on selvää sukua malliston huipulta löytyvälle uudelle 10-metriselle Buster Phantomille. Alumiinirunko ja -turkki, tummanharmaat pulpetit ja rst-helat kertovat Busterin käytännönläheisestä perimästä.

Molempien veneiden vakiovarustukseen kuuluu 16-tuumainen Buster Q -älynäyttö, joka tarjoaa kuljettajalle kaiken tarvittavan informaation kartoista ja käyttöohjeista aina sää- ja moottoritietoihin.

Magnumeita valmistettu yli 5000 kappaletta

Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene. Uudet mallit siirtävät Magnum-perheen kuudenteen mallisukupolveen kolmen Magnumin, alkuperäisen SuperMagnumin ja Magnum M5:n jälkeen.

Aiempien sukupolvien Magnumeita on myyty yli 5000 kappaletta. Merikelpoinen ja suorituskykyinen malli on erityisen suosittu Norjan ja Ruotsin avoimilla Atlantin puoleisilla rannikoilla, joilla veneille asetetaan erityisen kovia vaatimuksia.

Uudet, yli seitsenmetriset Magnumit ovat selvästi vanhempia sisariaan suurempia veneitä. Ensimmäisen sukupolven reilun kuuden metrin mittainen Magnum oli 27 vuotta sitten silloisella mittapuulla suuri avovene ja 150 hevosvoiman moottori edusti merikelpoisten avoveneiden järeää teholuokkaa.

Tähän mennessä perusteellisin uudistus nähtiin 2000-luvun alussa, jolloin Magnumin suurin koneteho nousi 225 hevosvoimaan ja rungon pituus alkoi lähestyä seitsemää metriä. Seuraava askel otettiin ensimmäisen Yamaha F300 -moottorille suunnitellun Busterin, SuperMagnumin tullessa markkinoille vuonna 2013.

Uusi Buster Magnum

Uusi Buster Magnum 2018

Neljännen sukupolven Buster Magnum on selvästi edeltäjäänsä suurempi: rungon pituus on kasvanut 30 sentillä ja sisätila on 20 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Moderni ja linjakas muotoilu tuo selvästi mieleen isosiskon Phantomin.

”Uudessa Magnumissa on ison veneen tuntua, ajo-ominaisuudet ovat uuden rungon ja taemmas siirtyneen painopisteen myötä parantuneet selvästi. Terävämmällä runkomuodolla ja kolmella parilla aggressiivisia nousulistoja on haettu suorituskykyä, jonka myötä vene on todella hauska ajettava”, Anders Kurtén sanoo.

Pienin koneteho on noussut yhden askeleen 175 hevosvoimaan. Magnumin suurin moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen V6-Yamaha, jolla saavutetaan 47 solmun huippunopeus. Tankin kokoa on kasvatettu lähes kaksinkertaiseksi 300 litraan, jolloin toimintamatka on kasvanut selvästi.

Taloudellisen runkomuodon ja nousulistojen ansiosta suorituskyky on samalla koneteholla edeltäjänsä tasolla, vaikka vene on pidempi ja myös hieman painavampi. Suurin henkilömäärä on säilynyt kahdeksassa hengessä.

Uusi Buster SuperMagnum

Uusi Buster SuperMagnum 2018

Uusi SuperMagnum korvaa mallistossa paitsi 2013 esitellyn edeltäjänsä myös Magnum M5:n. Vene on kasvanut selvästi: runko on puoli metriä edeltäjäänsä pidempi ja vesilinja 30 senttiä leveämpi. Vakiovarusteisiin kuuluvan U-sohvan ansiosta istumaan mahtuu 10 henkeä.

”SuperMagnum on arvoisensa seuraaja molemmille edeltäjilleen. Olemme hakeneet suorituskykyä, mutta perusturvallisuudesta ja ajokäytöksen ennakoitavuudesta ei ole jouduttu tinkimään”, Anders Kurtén sanoo.

Suurin moottorivaihtoehto on Yamahan tehokkain V8-kone, 5,3-litrainen F350, jolla saavutetaan 57 solmun huippunopeus. Konetehoalue on laaja ja alkaa 250 hevosvoimasta. Valtava, 400 litran polttoainetankki takaa pitkän toimintasäteen. 

Moottorivalinta vaikuttaa selvästi veneen luonteeseen. Vielä 300-hevosvoimaisella V6-koneella SuperMagnum sopii tavalliselle veneilijälle ja polttoaineenkulutus on kasvaneista mitoista huolimatta edeltäjiensä tasolla, suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla puolestaan kokenut kuljettaja pystyy ajamaan kovaa haastavissakin olosuhteissa.

Uudet Magnumit esiteltiin jälleenmyyjille ja lehdistölle syyskuussa 2017 ja ne ovat saatavilla kaudelle 2018.