Yritysesittely: Nautor – Suuriin ja pieniin päin

Ajankohtaista

Nautor Oy

Pietarsaaressa rakennetaan suuria loistopursia ripeään tahtiin. BTC-keskuksen laajennus on valmis ja tuotanto käy täysillä. Suurten Swanien joukkoon on pian syntymässä malliston pieni kuopus, ClubSwan 36.

Nautorilla menee hyvin. Tuotannossa on kuusi uutta mallia, joista suurin on Juan Kouyoumdjianin suunnittelema ClubSwan 125 ja pienin saman miehen piirtämä 11-metrinen ClubSwan 36. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi 26 prosenttia ja täksi vuodeksi ennuste näyttää vielä paremmalta. Viime vuonna toimitettiin 11 purjevenettä ja vuonna 2019 ennustetaan yli 20 uutuusveneen jättävän Pietarsaaren tehtaan. Tilauskanta on nyt peräti 110 milj.euroa.

Kolme vuotta sitten yritys uudisti toimintansa perusteellisesti ja nyt strateginen kehitystyö on poikinut tuloksia. Liiketoiminta-alueita eli tuotelinjoja on kolme – Swan Yachts, Maxi Swan Division ja ClubSwan Yachts – ja malleja on uusittu varsin ripeään tahtiin.

Näyttävä maalaushalli

Pietarsaaren BTC-keskus (Boatbuilding Technology Center) toteutettiin vuonna 2002 yrityksen ja kaupungin yhteistyönä. Nyt veistämöä on laajennettu yli 10 miljoonalla eurolla ja marraskuussa valtavaa 40 metriä pitkää maalaamohallia oli jo käytetty Swan 65:n rungon viimeistelyyn. Halli voidaan lämmittää 80 asteeseen, jakaa pienempiin osastoihin ja sitä voidaan tarvittaessa myös jatkaa. Ilmanvaihto hoituu ilmaa kierrättämällä katosta lattialle, jolloin hallin lämmitystarve pienenee.
Nautor maalaamohalli
ClubSwan 125 BTC-keskuksen uudessa maalaamohallissa, jonka jälkeen runko käännettiin neljän nosturin voimin veistämön pihalla. 13-jalkainen Swan on suurin jahti, joka on rakennettu veistämöllä.

Laminointihalli on yhtä vaikuttava ja tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana onkin tarkoitus siirtää kaikki laminointi Kolpin tehtaalta Pietarsaareen. Kolppiin jää vain plugien ja muottien valmistus, muottimallit tehdään suurella jyrsinrobotilla. Puuverstas oli jo marraskuussa toiminnassa BTC-keskuksessa.

Tehtaan päärakennuksen läheisyydessä on toinen halli, joka rakennettiin aikoinaan mastonvalmistusta varten. Nyt se on Nautorin käytössä ja siellä laminoidaan tyhjömenetelmää käyttäen erilaisia hiilikuituosia, joiden valmistus vaatii ehdotonta siisteyttä ja pölyttömyyttä.

Yli 2000 venettä toimitettu

Nautorin operatiivinen johtaja Kjell Björklund kertoi yrityksen vaiheista: 
– Pekka Koskenkylä perusti Nautorin vuonna 1966 ja jo vuonna 1969 veneitä tehtiin kahdessa vuorossa, hän kertoi. 40 Swania rakennettiin ennen kuin veistämöä kohtasi joulukuussa 1969 tuhoisa tulipalo. Schauman-konserni tuli hätiin ja vuonna 1974 toimitettiin jo kaksi venettä per viikko, yhteensä 99 kappaletta.

Vuodesta 1998 lähtien Nautorin pääomistaja on italialainen Leonardo Ferragamo ja sekä yrityksen varapääjohtaja Enrico Chieffi että toimitusjohtaja Giovanni Pomati ovat hänen maamiehiään. Argentiinalainen German Frers on ollut Nautorin pääsuunnittelija 1980-luvulta saakka, mutta uudet sporttiset purret on piirtänyt etenkin voittoisista Volvo Ocean Race –pursistaan tunnettu Juan K.

– Emme myy pelkästään veneitä vaan myymme unelmia, laatua, mukavuutta ja tyyliä, Kjell Björklund painotti esityksessään. Laatu on hyvin tärkeä. Esimerkiksi Swan 54:n perushinta on noin 1,1 miljoonaa euroa, kun kilpailijan vastaavan kokoinen pursi maksaa noin 600 000 euroa. Se, että nyt tuotannossa on jo kuudestoista Swan 54 osoittaa, että asiakkaamme arvostavat Swan-brändiä ja sen tarjoamaa huippulaatua. Ja huolettomuutta – Nautorilla on nimittäin 15 valtuutettua huoltoveistämöä ympäri maailman, uusin niistä on Espanjan koillisrannikolla Badalonassa.

Hieman suurempi cruiser on uusi Swan 65, jonka Nautor luokittelee ”keskikokoisten” malliensa joukkoon. Niitä on tuotannossa peräti neljä kappaletta. Pursi on Frersin käsialaa, mutta ensimmäisen kuusvitosen Nautorille piirsi Sparkman & Stephens 1970-luvun alussa ja niitä rakennettiin 41 kappaletta. Kuuluisin niistä oli ensimmäisen Whitbread Round the World Racen voittanut ketsitakiloitu meksikolainen Sayula II.

Swan 65
Swan 65

Swan 65:n kanssa samaan tuotelinjaan kuuluva uusi Swan 48 on myös rakenteilla, kuusi purtta on jo myyty, joista yksi Suomeen. Myös Maxi-divisioonaan kuuluva Swan 98 on piirustuspöydällä ja niitäkin on myyty jo kolme kappaletta. Uusin malli tähän luokkaan on Swan 120.

Suurta ja pientä

BTC-keskuksessa näimme mielenkiintoisen ClubSwan 125:n rungon. Vene menee asiakkaalle, joka aikaisemmin on ostanut kaksi ClubSwan 50 –venettä, mutta haluaa nyt suuremman ja nopeamman purren. Itse asiassa hän haluaa maailman nopeimman yksirunkoveneen, jolla hän voisi tehdä nopeusennätyksiä valtamerillä. Aluksen on piirtänyt Juan K. ja veneen suorituskykylaskelmat ennustavat yli 40 solmun huippunopeuksia. Purteen tulee Southern Sparsin takila, kaksi peräsinlapaa ja 7,4 metriä syvä heiluriköli sekä tietysti moderni foilisysteemi. Suuresta kulkusyväyksestä johtuen vesillelasku tapahtuu aikanaan Pietarsaaren kauppalaivasatamassa.

Viime vuosina Nautor on panostanut myös kilpailullisiin yksityyppipursiin. Ensimmäinen oli Swan 45 vuonna 2001, jota neljä vuotta myöhemmin seurasi ClubSwan 42. Se kehitettiin yhdessä New York Yacht Clubin kanssa.

Juan K. piirsi ClubSwan 50 –yksityyppipurren yrityksen 50-vuotisjuhlien kunniaksi ja nyt Nautorilta on tulossa vielä äärimmäisempi kilpa- ja päiväpursi saman suunnittelijan piirustuspöydältä. – Viisikymppinen on vähän liian kallis, kun halutaan paljon porukkaa mukaan kilpailuihin, Kjell Björklund totesi. Vene maksaa noin 1,5 milj.euroa ja tavoitteena on tehdä ClubSwan, jonka saa alle puolella miljoonalla.

11-metrinen ClubSwan 36 on jopa futuristisen näköinen yhdistelmä kevyt- ja kölivenettä, jossa on iso avotila eikä mukavuuksia kannen alla. Erikoista on veneen yhtenäinen C-foilevä jota säädetään puolelta toiselle taljasysteemillä. Venettä purjehditaan kuuden hengen miehistöllä ja tavoitteena on saada se mukaan lokakuussa 2019 Palma de Mallorcalla yksityyppisille Swan-pursille järjestettävään Nations Trophy –regattaan.

ClubSwan 36
ClubSwan 36

Juttu on julkaistu alun perin Finnboat Newsissä 1/2019

Teksti: Kari Wilén, kuvat: Nautor