Yritysesittelyssä Suvi-veneet – Suomen suosituin pienvene

Ajankohtaista

Suvi-veneiden historia on pitkä ja monivivahteinen. Siihen mahtuu sekä juhlahetkiä että aallonpohjia, yrityksen myyntiä ja takaisin ostoa, tulipalokin.

– Mutta kaikista on selvitty, yrityksen ”grand old man” Terho Liukkonen toteaa tyytyväisenä. Toiminta on jatkunut ilman keskeytyksiä ”saman” Y-tunnuksen alla. ​

Kuvassa Suvi-Veneet Oy:n Terho Liukkonen ja Tommi IhalainenTerho Liukkonen ja Tommi Ihalainen Suvi-Veneet Oy

26 vuotta yrittäjänä

Terho Liukkonen perusti Termalin Ky:n omakotitalon autotalliin Mikkelissä vuonna 1982. Tuotteina olivat mm. lasikuituaineet, pohjatulpat, airot ja melat.
 
– Pian kuitenkin totesimme, että kun suhteet oli luotu, niin veneiden valmistajat eivät enää tarvinneet meitä. Silloin heräsi kysymys, miksi emme itse myisi näitä veneitä. Tästä alkoi alihankintana teetettyjen pienveneiden myynti.
 
Vuonna 1985 tulivat siten ensimmäiset viisi Suvi-venemallia tuotantoon, kaksi soutuvenettä ja kolme moottorivenettä. 1980-luvun lopun venehuumassa Suvi-mallisto täydentyi tuulilasivene 475 GT:llä ja kahdella uisteluveneellä, mutta laman iskiessä palattiin perusveneiden valmistukseen.
 
Terho Liukkonen mainitsee Palta-mallien hankintaa yhtenä yritystoiminnan kohokohtana.
 
– Olin jo jonkun aikaa katsellut Palta-veneitä ja tykästynyt niihin, Terho sanoo. Näin niissä sen tyyppisiä tuotteita, joilla olisi vahvoilla esimerkiksi Pohjois-Suomessa. Kun Paltavan Muovityö vuonna 1989 sitten teki konkurssin, niin hankimme pesästä pari mallia ja myöhemmin laajensimme mallistoa seitsemään veneeseen. Tämä oli hyvä hankinta, sillä nykyään myymme noin 500 Palta-venettä vuosittain.
 
Suvi- ja Palta-veneiden myynti kasvoi voimakkaasti ja vuonna 1990 vuotuinen myynti saavutti jo 1000 kappaleen rajan. Vuonna 1993 Suvi-mallisto kasvoi pahan talouslaman aikana kolmella mallilla ja edullisten käyttöveneiden myynti veti hyvin. Vuonna 1997 Suvi-veneille haettiin ensimmäisten venemerkkien joukossa CE-hyväksyntä ja ensimmäiset sadevesityhjenevät ohjauspulpettiveneet tulivat mallistoon. Ensimmäinen tuplapulpetti-Suvi tuli myyntiin vuonna 2004. Vuoteen 2008 mennessä Suvi-veneiden vuotuinen myyntimäärä ylitti 2500 kappaleen rajan ja Suvi nousi Suomen suosituimmaksi venemerkiksi.​
Suvi-veneet on Suomen suosituin lasikuituvene

Firma myydään, tehdas palaa

 
Syyskuussa 2008 Suvi-Veneiden liiketoiminta siirtyi Konekesko Oy:lle ja yhteistyö Yamaha-perämoottorien kanssa tiivistyi. Uuden omistajan resurssit mahdollistivat nopean tuotekehityksen ja pian mallistoon tuli neljä uutta sadevesityhjenevää Suvi-venettä. Tuplapulpettimallien suosio kasvoi edelleen ja Suvi 5700 Duo oli Helsingin venemessuilla ehdolla Messujen moottoriveneeksi. Vuonna 2015 Suvi-Veneet täytti 30 vuotta ja siihen mennessä oli valmistettu noin 55 000 Suvi- ja Palta-venettä.
 
Viime lokakuun 17. päivänä Suvi-Veneiden tuotannossa käytetty, 30 vuotta toiminnassa ollut tehdashalli Savonlinnan kupeessa Silvolassa paloi. Liiketoiminta oli juuri vähän aikaisemmin ostettu takaisin Konekeskolta ja tarkoitus oli lisätä tuotantoa.
 
– Olimme juuri trimmanneet kaiken kuntoon kasvu-uralle, kun tulipalo keskeytti valmistuksen, Terho Liukkonen toteaa. Lujitemuovivalmistus on tunnetusti palonarkaa toimintaa, mutta onneksi palon syy ei ollut tuotantopuolella. Syyksi osoittautui oikosulku sosiaalitiloissa olleessa lämminvesivaraajassa. Eikä se ollut kuin kuusi vuotta vanha.
 
– Onneksi palossa tuhoutui vain neljä runkomuottia, joiden lestit olivat jäljellä, Liukkonen kertoo. Kalustemuotit säilyivät, niistä oli vain pyyhittävä noki pois.
 
– Suomi-veneillä oli meidän onneksemme Kesälahdella vapaata tuotantokapasiteettia, joten pulpettiveneiden ja Palta-mallien valmistus siirrettiin sinne, hän jatkaa. Jo kuukausi palon jälkeen tuotanto oli täydessä käynnissä, varmasti jonkinlainen ennätys sekin.
 

Suvi-Veneet Oy venetehdaskuva

Yksikuorirakenne

 
Terho Liukkosen mukaan Suvi-veneet tehdään sillä tavalla, kuin lasikuituveneiden valmistus aikoinaan aloitettiin. Rungot siis laminoidaan muotissa ja myös veneen sisäkalusteet laminoidaan sisäkautta paikoilleen.
 
Penkit, laatikot ja muut sisustuksen osat laminoidaan muoteissa, mutta tässä valmistusmenetelmässä tasainen muottipinta jää sisäpuolelle. 
 
– Vähän vanhanaikaista ehkä, mutta tällä valmistustavalla on omat etunsa kaksikuorirakenteeseen verrattuna, Liukkonen toteaa. Ensinnäkin muottikustannukset ovat pienemmät. Toiseksi kaikki kappaleet laminoidaan toisiinsa kiinni ja näin muodostuu tukeva ja jäykkä kotelorakenne. Materiaaliakin kuluu vähemmän.
 
– Tämä vuorostaan johtaa siihen, että veneemme ovat muita keveämpiä, hän jatkaa. Tarvitaan pienempi moottori, jolloin polttoaineen kulutus on pienempää, eli veneen käyttö on taloudellisempaa.
 
Terho Liukkonen myöntää, että valmistustapa jakaa mielipiteitä, koska veneen sisäiset pinnat eivät ole tasaisia muottipintoja. Toisaalta taas Suvi-veneet ovat tyypillisiä käyttöveneitä eivätkä näin ollen yhtä ”herkkähipiäisiä” kuin kilpailijoiden veneet. Valmistusmenetelmä on kuitenkin taloudellinen, mikä näkyy Suvi-veneiden hinnoissa. 
 
– Alumiiniveneisiin ja kaksikuorirakenteella tehtyihin lujitemuoviveneisiin verrattuna olemme 30–40 prosenttia edullisempia, Liukkonen toteaa. Koemme, että Suvi-veneet ovat täydentävä tuote isojen venemerkkien joukossa.
 
Suvi-Veneillä on noin 60 jälleenmyyjää Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa parikymmentä. Vuodessa valmistetaan noin 2000 venettä ja liikevaihtotavoite tälle vuodelle on 3,5 miljoonaa euroa. Nykyinen tuotanto käsittää 32 mallia.​
 
Alkuperäinen teksti ja kuvat: Kari Wilen
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Finnboat Newsin numerossa 1/2018.